torstai 21. heinäkuuta 2016

Ranua-Pello-Savukoski-Ranua 20-21.7 16

Lyhyt raportti yön lennosta. (Lennon data löytyy x-contestista)

Alkuviikosta lentokelejä tutkiessa tulin siihen tulokseen, että keskiviikkona olisi mahdollista kokeilla uudestaan toukokuussa kesken jäänyttä kolmiota. Soittelin Pääahon Markulle ja Ranuan Paulille, että joutaisivatko kaveriksi ja valvojaksi. Kumpikin oli heti valmiita, kuten aina ennenkin. Mertalan Marko oli työhommissa. Sovittiin, että keskiviikkona ollaan viimeistään kahdeksalta kentällä valmistelemassa lentoa. Bensiiniä tankattiin mukaan 54 l. Evääksi otin kaksi pientä Cokis tölkkiä.

Lentoon lähtöä jouduttiin siirtämän huonojen tuulien vuoksi jonkin aikaa. Viimein tuulen suunta muuttui kentän suuntaiseksi.
Startti onnistui, kun saatiin vähän vastatuulta. Juoksutti aika reilusti, mutta nousi kuitenkin. Ilmaan päästyäni kiertelin korkoja kentän päällä jonkin aikaa. Sitten suuntasin kohti Pelloa eli suoraan kohti aurinkoa. Ei ollut oikein mukava, kun paistoi suoraan silmiin ja nopeuskin oli alkumatkasta aika hidasta. Nopeus lisääntyi, kun sain kihnutettua lähelle 1000m korkeutta.

Ensimmäinen käännepiste tuli eteen n. 2,5 h lennon jälkeen. Moottorista olin kuulevinani jotain outoa Pellon käännepisteen jälkeen ja ajattelin, että kohta se laukeaa. No kuulostelin vähän aikaa, eikä mitään ihmempää tapahtunut, niin päätin jatkaa matkaa Savukoskelle. Melkoista kairaa ja isoja soita riitti tälläkin välillä. Metsäautoteitä on kuitenkin  aika tiheässä ja korkeutta 1000-1500m niin ei hätää, jos joutuisi laskeutumaan. Hyvä kiintopiste tällä siivulla oli Luosto, jonka yli reitti kulki. Pello Savukoski väli oli kaikkein "raskain", kun  aurinko meni piiloon ja asutusta erittäin harvassa. Nopeus oli kuitenkin ihan mukava, mikä siivitti eteenpäin. Luoston ylitettyä aloin tiirailla, että missä se Savukoski näkyisi,

No sieltähän se Savukoski tulikin aika pian vastaan ja eikö käännös kotia kohti. Pikkuisen alkoi jännittää, että mitenhän nyt selviän ainakin Kemijärvelle asti, kun toukokuussa lento päättyi Savukosken ja Kemijärven välille. Nopeuskin tipahti vähän käännöksen jälkeen, joten piti löysätä trimmejä vähän lisää. Tavoite oli pitää nopeus yli 50km/h, mikä onnistuikin aika mukavsti. Korkeutta pidin n. 1500m vaarojen ja Kemijärven ylitystä varten. Vähän ennen Kemijärveä soitin Markulle herätys soiton, kun arvasin että ovat Paulin kanssa nukkumassa ABC:n pihalla. Markku ja Pauli oli autolla ajelleet lähemmäs mahdollista hakua varten. Kemijärven ylityksen jälkeen maisemat muuttuikin tutuiksi ja lentää lekuttelin viimeselle kääntöpaikalle Kuhaan.

Kuhasta alkoi viimeinen 17 km pätkä. Korkeutta en uskaltanut pudottaa, että varmasti pääsen perille.Tunne oli kuitenkin ihan mahtava, kun laskupaikka näkyi heti käännöksen jälkeen. Pieni jännityksen kutina vatsassa liitelin mukavaan myötäiseen lähtöpaikan ylle ja aloin laskeutumaan pikkuhiljaa. Markku ja Paulikin ehti viimeinen paikalle varmistamaan, että lasku tapahtuu sääntöjen mukaan, kontalleen, kun jalat oli vähän tönkissä:))

Kiitokset Markulle ja Paulille lennon "turvaamisesta" päivystämällä koko yön lentoreitin lähistöllä. Markolle myös kiitokset kannustavista viesteistä ja puheluista.









































































2 kommenttia: